MAPY ŠKOL UŽ POTŘETÍ!

10.09.2025

Máme pro vás už třetí Mapy základních škol, tedy vzájemné srovnání našich ZŠ, které si necháváme na základě dotazníkového šetření žáků, rodičů i zaměstnanců škol zpracovávat vždy v tříletém cyklu.

V letošních mapách mimojiné najdete - 

  • zda mají děti svoji školu rády (mírný pokles);
  • jaké jsou jejich (ne)oblíbené předměty na 1., resp. 2. stupni (TV vs. ČJ, resp. TV vs. Fy/Mat);
  • jak je to ve škole se šikanou a slovními útoky (máme je všude, důležité je nezavírat oči);
  • co respondenty na škole nejvíce prudí (opět vítězí toalety a jídelny);
  • a celou řadu dalších zjištění na téma výuky, klimatu, vztahů, materiálního zázemí, učitelského sboru apod .

Mým úkolem je stejně jako v letech 2019 a 2022 postupně objet všechny školy, rozklíčovat s řediteli ty největší slabiny (každá škola dostala vlastní detail sebe samé, který zase nemá k dispozici zřizovatel) a ptát se na možné příčiny i řešení. Musím přesto na začátek zdůraznit tři kontextové skutečnosti, které jsou pro mě podstatné -

  1. viditelný výsledek je sdělení s nějakou mírou relevance a pro objektivnost a skutečné poznání je nutné zkoumat detail, nikoli jen slepě převzít výstup. Tohle je analýza, nikoli vyhodnocení,
  2. to mj. souvisí s rodičovskou kategorií, kde bohužel máme jen 42 % návratnost (v průměru), což výsledkům v této sekci notně ubírá na validitě (jen dvě školy se dostaly vzorkem nad 75 %) - s tím se těžko pracuje, rodiče ke spolupráci nemůžeme nutit,
  3. mapy škol pro mě nejsou žebříčkem škol. Jde o pocitové sdělení (subjektivní vnímání) široké škály respondentů v nějakém místě, čase, individuálním rozpoložení a s nějakou hodnotou (chcete-li účelem). Pocity jsou ale důležité, přestože se někdy míjí s faktografickou realitou (viz pocit bezpečí vs. míra kriminality).

Mapy škol 2025 i předchozí výsledky z let 2019 a 2022 čtěte v naší sekci Školní šanon, nebo přímým proklikem na MAPA_2025.