ZŠ VRCHLICKÉHO: NOVÝ ŘEDITEL, VELKÉ ZMĚNY

05.01.2024

Náměstek se ptá ... ředitel odpovídá

Jak se to stane, že se úspěšný a kreativní ředitel liberecké iQLANDIE stane ředitelem jedné z našich ZŠ - Vrchlického? Jsou to tak odlišné světy, jak by se mohlo na první pohled zdát?

Jsem původně učitel. iQLANDIA je již hotová, nasměrovaná, je tam skvělý tým. Po šestnácti letech jsem chtěl zkusit zase něco nového. A taky se mi celá léta vlastně stýskalo po školství. Takže díky za příležitost. Jsou to světy úplně odlišné. V soukromé sféře vás svazuje jediné: peníze. Ty musíte zkrátka vydělat, aby bylo na výplaty. V příspěvkové organizaci peníze přijdou. Ale topíte se v papírech, směrnicích, formulářích a výkazech. Ve škole jsem se najednou stal personalistou, nákupčím, topičem, úředníkem. K tomu učitelem a ve zbytku času ředitelem školy.

Ředitelem jste od září a přiznejme si, že se od vás očekává, že školu posunete hodně dopředu. I v oblasti, jíž se obvykle říká reputační. Tři měsíce ve školství sice neznamenají prakticky nic, ale ve vašem případě to tedy rozhodně neplatí. Stačí se jen podívat třeba na tu šíři nových komunikačních kanálů, kterou jste rozjeli …

Vlastně se jen snažíme srovnat krok s jednadvacátým stoletím. Mám štěstí na kreativní kolegy. Vytvořili jsme vizuální identitu školy, postavili web, nakopli sociální sítě. Naši žáci začínají sami natáčet videa, budujeme podcastové studio a videostudio. To, co si ve škole vyzkouší, se jim jednou bude hodit. Máme v Liberci spoustu skvělých škol, ke kterým můžeme vzhlížet. A máme na Vrchlického šikovné dospívající mladé lidi, kteří svou školu chtějí rozvíjet. Naslouchat, podporovat, hledat způsoby a zdroje, to je moje úloha.

Tvrdím, že jedním z hlavních problémů českého školství je objektivní fakt, že to ve školách naše děti nebaví. Že neumíme využít jejich individuálních zájmů a počátečního nadšení, které v 1. třídě rozhodně mají, a v 9. třídě je – s prominutím – vyplivneme jako znuděné teenagery, kteří školu berou jako než nezáživnou nutnost. Znám vás dlouho, abych věděl, že v tomhle školu začnete měnit okamžitě.

Vrátil jsem se za katedru po 18 letech. A je to úplně jiný svět. Učitelé musí být najednou velice kreativní, aby dokázali žáky zaujmout. Je to pro ně velká výzva a veřejnost si často neuvědomuje, jak náročné je držet krok s technologiemi a znalostmi dnešního světa. Na druhou stranu do dětí cpeme horem dolem znalosti, které nevyužijí. Rozkouskovali jsme si svět na předměty, které se neprolínají. Důležité jsou pro nás znalosti, ne dovednosti. A právě tohle chceme na Vrchlického změnit. S Technickou univerzitou, doktorem Slowikem, připravujeme nový pilotní integrovaný předmět Má vlast, který v šestce spojí do jednoho bloku češtinu, občanku a zeměpis. Navíc částečně v angličtině. Každý rok pak přidáme podobný předmět v dalším ročníku. A spojené předměty jsou budoucnost. Výstupem budou samozřejmě znalosti, ale především kompetence: děti budou tvořit tematické podcasty, blogy, videa. Naučí se prezentovat a hlavně spolupracovat. Představte si, že tak v jednom předmětu poznáte Česko zeměpisně, literárně, politicky. Budete prezentovat znalosti anglicky. Integrovat budeme postupně i fyziku, chemii do bloků Laborek. Jsme základní škola, potřebujeme děti naučit základy vědy důležité pro běžný život, ne vzorečky a teorie. Integrovat budeme předmět Kutil: chceme naučit děti řezat, vrtat, pracovat s motorovkou, uvařit si, vypočítat kalorie, cenu, nebo posekat zahradu, vypěstovat rajče, zasadit strom. A samozřejmě: čeština, matika a angličtina jsou základ pro další studium na střední škole. Měnit budeme i na prvním stupni: v první třídě zařadíme prvky programu Začít spolu nebo Hejného matematiky. Angličtina pak bude provázet naše děti od první třídy.

Rodiče, rodiče, rodiče. Těžká a mimořádně důležitá disciplína pro každého pedagoga. Na čem je chcete zapojovat a získávat pro školu jako partnery?

Vidíme školu jako součást, možná přímo střed komunity v daném místě. Chceme rodiče vrátit do školy. Otevřeli jsme veřejnosti asfaltové hřiště, na jaře otevřeme i atletické hřiště. Chceme budovat ve spolupráci s rodiči komunitní školní zahradu, chceme otevřít i školní dílnu (Fablab), aby rodiče mohli o víkendu s dětmi kutit. Potřebujeme rodiče zapojit do úprav školy, mimoškolních akcí. Potřebujeme zpětnou vazbu a na druhou stranu potřebujeme, aby podporovali své učitele.

A konečně pedagogický sbor. Bez nadšených a motivovaných kolegů zhavarují i sebelepší plány. Asi nebudu indiskrétní, když prozradím, že v tom vám od začátku fandím ze všeho nejvíc. A ono se to daří, ne?

Je úžasné poznávat, kolik mám kolem sebe kolegů, kteří chtějí dělat něco navíc, školu posunovat. Baví je zkoušet nové věci, připravovat nové programy, i když je to obrovská práce navíc. Máme teď čas do září se nové postupy pro integrovanou výuku naučit. A mě těší, že se na to kolegové těší, a že máme v Liberci TULku, kde mají skvělé nápady, jak na to. Samozřejmě, některé věci budou těžké: budeme se muset odnaučit známkovat, naučit se hodnotit na základě pokroků a schopností. Brát děti a rodiče jako partnery, od kterých se také učíme. Budeme se muset naučit komunikovat.

A teď prosím o otevřenost – v čem očekáváte pomoc od města?

Nejlepší zřizovatel je myslím ten, který nechává vedení volnou ruku v konání a sleduje výsledky. To myslím v Liberci dobře funguje. Na radnici je na školství vstřícný tým, který poradí, to je velká pomoc. Ale materiálně: dolaďujeme projekčně moderní prostory, které nás rozšíří o nové laborky, jazykové učebny, multimediální studio, knihovnu a také moderní kuchyň. Těšíme se, že to společně se statutárním městem brzy zrealizujeme.

Ivan Langr, náměstek primátora

Pavel Coufal, ředitel ZŠ Vrchlického